بررسی ویژگی نهال مناسب برای کاشت
نوشته شده توسط : palizgerdo

بررسی ویژگی نهال مناسب برای کاشت

کاشت نهال یک کار به ظاهر آسان،ولی بسیار مهم و ظریف می‌باشد.که در هنگام کاشت باید به نکات بسیار ظریف و کلیدی توجه داشته باشید تا نهال به خوبی رشد کند و بارور شود.از جمله این نکات، آماده سازی خاک برای کاشت،خرید نهال مناسب از نهالستان گردو و آماده سازی آن برای کاشت و همچنین روند کاشت نهال و نگهداری از آن بعد از کاشت می‌باشد.

 یکی از نکاتی که در زمان کاشت نهال باید به ان توجه داشته باشید، زمان کاشت نهال است. این را در نظر داشته باشید که کاشت نهال زمان مناسبی دارد و شما نمی‌توانید هر زمان که خواستید اقدام به کاشت نهال کنید و انتظار رشد داشته باشید. بهترین زمان برای کاشت، اواخر زمستان و اوایل بهار، یعنی زمانی است که گیاه از خواب زمستانی بیدار شده باشد و در حال رویش دوباره و جوانه زدن باشد که شما در این زمان می‌توانید اقدام به خرید نهال از نهالستان گردو کنید و آن را در زمینی که از قبل اقدام به آماده سازی آن کرده‌اید بکارید. قبل از کاشت نهال باید زمین را به بررسی و خاک حاصلخیز، نرم و نفوذپذیری را برای کاشت نهال انتخاب کنید.

زمان کاشت نهال توجه داشته باشید که ریشه‌های آن کاملا از هم جدا باشند تا فضای کافی برای رشد داشته باشند. یکی از نکاتی که باید در اینجا به آن توجه داشته باشید این است که ریشه نهال مشکل زخم خوردگی با شکستگی نداشته باشد، چرا که باعث ضعف در رشد گیاه می‌شود.

 

بهترین نهالستان گردو

کشاورزان و باغدارانی که  قصد کاشت نهال گردو دارند، معمولا دنبال بهترین نهال هستند و برای این کار و تهیه گردو مورد نظر خود، به انواع نهالستان گردو سر می‌زنند، چرا که نهال گردو، از سری نهال‌های گرانقیمت‌تر است که معمولا افراد ترس این را نیز دارند که شاید نهال، رشد نداشته باشد، خشک شود و یا به اندازه انتظار رشد مناسب نداشته باشد و تا جایی           که می‌توانند، جهت خرید بهترین نهال، هزینه می‌کنند. بنابراین برای تهیه این نهال، بهتر است از نهالستان‌های معتبر خریداری شوند و همیشه انتخاب و خرید خود را از بزرگترین نهالستان گردو شروع کنید. همچنین اینکه شرایط آب و هوایی و جغرافیایی کشور، در سالهای اخیر دچار کم آبی و گاهی خشکسالی شده است؛ از این رو درختان گردو، در بعضی از مناطق، دچار مشکلاتی، از قبیل رشد زود هنگام، سرما زدگی، خشک شدن بر اثر تشنگی و تابش زیاد خورشید و ... شده‌اند. بنابراین در نهالستان گردو که اقدام به کاشت نهال‌هایی برای فروش و کاشت در جاهای مختلف کشور می‌شود، باید سعی بر این باشد که بیشتر به پرورش ارقام دیرگل و زودبازده گردو بپردازند تا باغداران بتوانند با هزینه و خرید انها، نتیجه قابل قبولی بگیرند.

یکی از خصوصیات بهترین نهالستان گردو این است که سعی کنند نهال‌های معتبر، شناسنامه دار، با لیبل جهاد کشاورزی، گواهی بهداشت و ... داشته باشند، پرورش دهند و همچنین قیمت مناسبی برای نهال‌ها در نظر بگیرند که باغداران بتوانند به راحتی نهال مورد نظر خود را تهیه کنند.

بهترین نهال گردو برای کاشت

هنگام انتخاب نهال، در نهالستان درخت گردو، باید به پوست و ریشه آن توجه کرداگر در ریشه ها علامت پوسیدگی باشد و یا پوست خشکی داشته باشد، نشانه بیماری است و این نهال مناسب برای کشت نیست. سیستم ریشه‌ای قوی، نشانه بافت سالم در تنه نهال است. برای اینکه مطمئین شوید این درخت ریشه خوبی دارد و در آینده محصول خوی می‌دهد، بهتر است از جاهای مطمئن و معتبرترین نهالستان گردو خریداری کنید.

همچنین اینکه نهال گردوی انتخابی برای کاشت باید شادابی کافی داشته باشد، برگ‌های سبز و ساقه صاف و شاداب داشته باشد که بتواند به خوبی، بعد از کاشت رشد کند.

نکات مهم نگهداری بعد از کاشتن نهال

پس از کاشت نهال، خاک اطراف نهال را خوب با پا سفت کنید که نهال در خاک تکان نخورد، بعد از آن، به نهال مقداری آب بدهید و بعد از آن نیز سعی کنید تا مدتی خاک اطراف نهال رطوبت داشته باشدو هر وقت که مشاهده کردید خاک رطوبت کافی ندارد و سطح ان خشک شده است، دواره آن را آبیاری کنید.و همچنین اینکه سعی کنید نهال را در جایی که به اندازه کافی نور ببیند بکارید تا بتواند به خوبی رشد کند و بعد از رشد کافی و مناسب نهال، که قدرت و انرژی کافی برای مقاومت در خاک را داشت، می‌توانید آن را هرس کنید.





:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: